Βρέθηκε το γονίδιο που κάνει νόστιμη τη ντομάτα!

01/06/2019 - 13:41

Συχνά οι ντομάτες του εμπορίου δείχνουν νόστιμες, αλλά στην πραγματικότητα είναι άγουρες και άγευστες. Ωστόσο, αυτό φαίνεται ότι μπορεί να αλλάξει, καθώς επιστήμονες στις ΗΠΑ και συγκεκριμένα στο Ινστιτούτο «Boyce Thompson» της Νέας Υόρκης, ανακάλυψαν μια γονιδιακή παραλλαγή που επηρεάζει τη γεύση της ντομάτας και ίσως βοηθήσει τους αγρότες να κάνουν τις ντομάτες τους πιο γευστικές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, τα οποία δημοσιεύονται στο περιοδικό «Nature Genetics», οι επιστήμονες εντόπισαν μια ιδιαιτέρως σπάνια παραλλαγή ενός τμήματος του DNA που ρυθμίζει τη λειτουργία του γονιδίου.

Προτού φτάσουν σε αυτήν την ανακάλυψη, οι επιστήμονες εξέτασαν το γενετικό υλικό των φυτών και έτσι δημιούργησαν το γονιδίωμα της ντομάτας, δηλαδή έναν κατάλογο των γονιδίων και των λειτουργιών τους, για συνολικά 725 καλλιεργούμενες και άγριες ποικιλίες ντομάτας.

Η συγκεκριμένη παραλλαγή που ανακαλύφθηκε επηρεάζει τον σχηματισμό γευστικών ουσιών από τα καροτενοειδή, δηλαδή τις χρωστικές ουσίες και τη συσσώρευση πτητικών αρωμάτων από τα λίπη. Δεδομένου ότι οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τη γεύση κυρίως μέσω της μύτης, τέτοια πτητικά αρώματα είναι ζωτικής σημασίας για το πόσο νόστιμο είναι μια τροφή. Σύμφωνα με τον Τζέιμι Τζιοβανόνι, εν των συντακτών της επιστημονικής έκθεσης, η συγκεκριμένη παραλλαγή των γονιδίων υπάρχει στο 91% των άγριων ποικιλιών ντομάτας, ενώ στις νέες ποικιλίες εντοπίζεται μόνο στο 7%.

Γονίδια για περισσότερη ανθεκτικότητα
Οι επιστήμονες δεν προσπαθούν να βελτιώσουν μόνο τη γεύση της σύγχρονης ντομάτας, αλά επιπλέον θέλουν να την κάνουν πιο ανθεκτική. «Κατά τη διαδικασία της αναπαραγωγής και της βελτίωσης της ντομάτας εστιάζουμε έως επί το πλείστον περισσότερο την προσοχή μας στην αύξηση της παραγωγής, βελτιώνοντας έτσι το μέγεθος των καρπών και τη διάρκεια ζωής τους», εξηγεί ο Τσανγκιούν Φέι, που μετείχε στην εκπόνηση της μελέτης. «Έτσι, στη διαδικασία αυτή χάνονται κάποια γονίδια που είναι υπεύθυνα για την ποιότητα των ντοματών και την ανθεκτικότητα των φυτών».

Μόλις αναπτυχθεί μια νέα ποικιλία ντομάτας, πρέπει να… αποδείξει την αξία της, δηλαδή να αναπτυχθεί δυναμικά κάτω από διάφορες καιρικές συνθήκες, τα φυτά να έχουν επαρκή απόδοση και οι ντομάτες αυτές να γίνουν αποδεκτές από τους εμπόρους. Οι ειδικοί λένε ότι για να έρθει μια νέα ποικιλία στην αγορά απαιτούνται έξι με δέκα χρόνια.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ