Back to top

Τι Κώδικα Κρύβουν τα Κολονάκια στους Δρόμους της Μαδρίτης;

28/11/2018 - 08:45

Τι Κώδικα Κρύβουν τα Κολονάκια στους Δρόμους της Μαδρίτης; Και για να σπάσει ο κώδικας, χρειάστηκε το internet.

Για έναν κοινό παρατηρητή, τα κολωνάκια που χρησιμεύουν ώστε να μην ανεβαίνουν τα αυτοκίνητα στα πεζοδρόμια, δεν έχουν κάτι το ιδιαίτερο. Ο Joseángel Murcia δεν είναι κοινός παρατηρητής και πρόσεξε κάτι.

«Μια μέρα που οδηγούσα το αυτοκίνητό μου, έμεινα έκπληκτος όταν είδα το μοτίβο που δεν ήταν συμμετρικό», λέει ο μαθηματικός και εκπαιδευτικός. «Όταν ταξιδεύω, ένα από τα πράγματα που κάνω είναι να ψάξω για γεωμετρικά μοτίβα…».

Στο πάνω μέρος ενός από αυτά τα κολωνάκια, ο Murcia παρατήρησε ένα ασυνήθιστο σχέδιο από 40 γραμμές. Σύντομα, όλο το ισπανικό Twitter γέμισε από φωτογραφίες με κολωνάκια.

Οι γραμμές εκτεινόταν από το κέντρο προς την περιφέρεια και ήταν ομαδοποιημένες: πρώτα μια γραμμή, έπειτα ένα διάστημα. Στη συνέχεια, 12 γραμμές και ένας διάστημα. Στη συνέχεια, 2, 13, 3 και 9.

Ο Murcia φωτογράφιζε από καιρό γεωμετρικά μοτίβα, ανεβάζοντας τις φωτογραφίες στο Instagram, αλλά σ’ αυτή την περίπτωση δεν μπορούσε γιατί οδηγούσε. Λίγους μήνες αργότερα, επέστρεψε στο σημείο για να φωτογραφίσει το μοτίβο.

Αφού τράβηξε την φωτογραφία και καταμέτρησε τις γραμμές, έβαλε τους αριθμούς σε μια βάση δεδομένων ακολουθίας (OEIS), μια ιστοσελίδα που μπορεί κανείς να αναζητήσει γνωστές μαθηματικές ακολουθίες. Δεν είχε κανένα αποτέλεσμα. Τότε στράφηκε στα κοινωνικά μέσα.

«Βοηθήστε, οποιαδήποτε υπόθεση σχετικά με το γιατί τα κολωνάκια στην περιοχή της γέφυρας Segovia έχουν αυτό το μοτίβο: 1, 12, 2, 13, 3, 9;» Μέχρι σήμερα, το μήνυμα έχει συγκεντρώσει 2.000 retweet και περισσότερες από 600 απαντήσεις.

Έχω αναφερθεί όλα τα είδη θεωριών. Κάποιος πρότεινε ότι μπορεί να έχει κάτι να κάνει με τα τόξα της κοντινής γέφυρας Segovia. Ή θα μπορούσε η απάντηση να σχετίζεται με τα κενά μεταξύ των γραμμών; «60 τμήματα, 60 δευτερόλεπτα; Κάποια ενεργά, άλλα όχι».

«Μπορεί να είναι το μοτίβο της επανάληψης ενός φάρου;» Ένας άλλος χρήστης του Twitter βρήκε το σχήμα ενός εξαγώνου που σχετίζεται με τη σταθερά Landau-Ramanujan, ένα διάσημο θεώρημα. Άλλοι έκαναν πλάκα, συμπεριλαμβανομένης της θεωρίας ότι ίσως το μοτίβο σχετίζεται με τα αγρογλυφικά (crop circles). «Νομίζω είναι ότι είναι απλώς ένα διακοσμητικό σχέδιο», δήλωσε άλλος, άλλος έφτιαξε ένα τρισδιάστατο αντίγραφο και κάποιος έγραψε ένα τραγούδι με βάση το μοτίβο.

Ένας δημοσιογράφος του Gizmodo en Español πρότεινε μια θεωρία ότι το μοτίβο ίσως είναι ένας κώδικας από την εταιρεία που σχεδίασε το κολωνάκι. Στην ιστοσελίδα της Forjas Estilo εξήγησε ότι το κολωνάκι ήταν ένα μοντέλο που ονομάζεται «Río Bajo» και ότι «η πιο εκτεταμένη» εξήγηση θα ήταν ότι οι γραμμές έχουν να κάνουν με τους αριθμούς Φιμπονάτσι, μια ακολουθία στην οποία κάθε αριθμός μετά τους δύο πρώτους είναι το άθροισμα των δύο προηγούμενων αριθμών.

Η εξήγηση δεν έπεισε πολλούς, συμπεριλαμβανομένου και του Murcia. Το μοτίβο δεν ταιριάζει με την ακολουθία Φιμπονάτσι.

Μια εβδομάδα μετά την δημοσίευση της πρώτης εξήγησης από την εταιρεία, έγραψαν μια συνέχεια, αναφέροντας ότι είχαν εντοπίσει τον σχεδιαστή του στύλου. Ο 36χρονος Ισπανός αρχιτέκτονας Víctor Muñoz Sanz είχε επεξεργαστεί το κολωνάκι πριν από 10 χρόνια, όταν δημιουργήθηκε το πάρκο Madrid Río παράλληλα στον ποταμό Μανθανάρες.

«Αρχικά, το σχέδιο είχε γραμμές μόνο στο πλάι, κάτι που εγώ σχεδίασα, αλλά όταν το παρουσίασα, οι προϊστάμενοι μου είπαν ότι το πάνω μέρος ήταν υπερβολικά άδειο. Έπρεπε να προσθέσουμε κάτι», λέει ο Muñoz Sanz.

Άρχισε να σκέφτεται ότι ο στύλος ήταν από σίδερο. «Ίσως θα μπορούσα να κάνω μια αναφορά σε μέρη που εξάγεται το μέταλλο. Έτσι έφτασα στην ιδέα των πόλεων [που] είναι κατασκευασμένες για την εξόρυξη πόρων ή για να είναι εργοστασιακές πόλεις», λέει ο Muñoz Sanz.

Με κέντρο τη Μαδρίτη, ο Muñoz Sanz άρχισε να τραβάει γραμμές προς τέτοιες πόλεις. Επισήμανε τη Fordlandia, μια εγκαταλελειμμένη πόλη σήμερα στη Βραζιλία που χτίστηκε από την Ford Motor Company το 1928. Μια άλλη γραμμή ήταν προς την ιταλική πόλη Ivrea, την έδρα της Olivetti.

Άλλη ήταν προς την τσεχική πόλη Ζλιν, η ανάπτυξη της οποίας συνδέεται στενά με την επιχείρηση παπουτσιών Bata.

Ήταν ένα όμορφο σχέδιο και είχε ωραία επίδραση στο φως του ήλιου. Σύντομα εγκρίθηκε. Κανένας ποτέ δεν ασχολήθηκε ξανά. Αυτό μέχρι μετά από 10 χρόνια, όταν το πρώην αφεντικό πλέον του Muñoz Sanz του έστειλε τη συζήτηση στο Twitter.

«Στην πραγματικότητα, υπάρχει μόνο ένας στύλος που δείχνει σωστά προς τις πόλεις αυτές», λέει ο Muñoz Sainz. Οι υπόλοιποι ασχέτου κατεύθυνσης του μοτίβο. «Ακόμα δεν ξέρω που είναι το σωστό… Έχει περάσει πολύς καιρός».