Back to top

Τι σημαίνει γεωπολιτικά για την Ελλάδα ο φυσικός αγωγός Eastmed;

05/12/2017 - 10:55
O East Med θα μεταφέρει στην Ευρώπη το φυσικό αέριο Ισραήλ, Αιγύπτου, Κύπρου και Ελλάδας.
 
Σήμερα Κύπρος, Ελλάδα, Ισραήλ και Ιταλία υπογράφουν μνημόνιο συναντίληψης για την κατασκευή του φυσικού αγωγού Eastmed, στη Λευκωσία.
 
Με βάση τις μελέτες η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κ.μ
 
Τα κοιτάσματα, καθιστούν την ανατολική Μεσόγειο ως την πρώτη επιλογή για κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπη.
Kύπρος, Ελλάδα και Αίγυπτος δεσμεύτηκαν «να προχωρήσουν γρήγορα στις διαπραγματεύσεις σχετικά με την οριοθέτηση των κοινών θαλάσσιων συνόρων τους» όπως αναφέρεται σε Κοινή Διακήρυξη , την οποία υπέγραψαν οι ηγέτες των τριών χωρών, Νίκος Αναστασιάδης, Αλέξης Τσίπρας και Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι πριν δεκαπέντε ημέρες και όλα δείχνουν ότι σύντομα θα υπάρξει κινητοποίηση στο ζήτημα οριοθέτησης της ΑΟΖ με την Ισραηλινή παρέμβαση και παρότρυνση να τελιώνει γρήγορα το έργο.
 
Το Ισραήλ μαζί με την  Αίγυπτο δεν μπορούν πλέον να περιμένουν άλλο και πιέζουν την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει τολμηρά στην μονομερή ανακήρυξη της ΑΟΖ κάτι το οποίο θα αναγνωρίσουν άμεσα όπως άλλωστε έχουν συμφωνήσει.
Πρόσφατα η εταιρεία PGS που έχει εκτελέσει τα περισσότερα σεισμικά στην Κύπρο και στην Ελλάδα, αποκάλυψε ότι τα κοιτάσματα νοτίως της Κρήτης  καταγράφονται ως πολύ πλούσια
Στην τελευταία παρουσίαση από την PGS  των τελευταίων νέων προοπτικών παρουσίας κοιτασμάτων η περιοχή χωρίστηκε  σε 3 θαλάσσια οικόπεδα του Ιονίου Πελάγους και στα οικόπεδα νοτίως της Κρήτης και προκυρήχθηκε διαγωνισμός γι αυτά.
Η PGS ανέλυσε διεξοδικά τις προοπτικές των προκηρυχθέντων σε διαγωνισμό οικοπέδων, βάσει των σεισμικών καταγραφών που έχουν γίνει πρόσφατα στην περιοχή του Ιονίου Πελάγους και Νότια της Κρήτης.
 Τα θαλάσσια βάθη όμως νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης είναι πολύ μεγαλύτερα.
Επίσης, για να μπορέσουμε να έχουμε σοβαρούς επενδυτές σε τόσο μεγάλα θαλάσσια βάθη, όπου ο οικονομικός κίνδυνος είναι ιδιαίτερα υψηλός, θα πρέπει οι Συμβάσεις που θα υπογραφούν μεταξύ των αναδόχων εταιρειών και του αρμόδιου Υπουργείου Ενέργειας να προβλέπουν σημαντικά κίνητρα για τους αναδόχους. Ιδιαίτερα θα πρέπει να προβλεφθεί σταθερή φορολογία για όλα τα χρόνια της εκμετάλλευσης και βεβαίως χαμηλά μισθώματα για το κράτος. 
Το Τελ Αβίβ βιάζεται ιδιαιτέρως να εκμεταλλευθεί τους «θησαυρούς» του και ότι τα κοιτάσματα Ελλάδος, Ισραήλ, Κύπρου και Αιγύπτου θεωρούνται ικανά για να καταστήσουν έναν αγωγό σαν τον East Med κάτι παραπάνω από προσοδοφόρο.
Δεν επιθυμεί την περαιτέρω ισχυροποίηση της Τουρκίας με έναν αγωγό που θα περνούσε από το τουρκικό έδαφος. Η επιλογή του East Med θεωρείται ακριβότερη αλλά γεωπολιτικά καταλληλότερη