Back to top

Στήν ἀποτομή τῆς κεφαλῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου ( Ἁγίου Ἀνδρέα Κρήτης)

29/08/2018 - 12:26

Τόν εἶπαν καί «λία». «Καί ν θέλετε νά τό παραδεχτεῖτε, αὐτός εἶναι  λίας πού πρόκειται νά ρθει» (Ματθ. 11, 14). «Καί αὐτός θά πορευτεῖ πρίν πό τόν Κύριο μέ τή δύναμη καί τό πνεῦμα τοῦ προφήτη λία» (Λουκ. 1, 17).

Πολλοί τόν ἀποκάλεσαν καί «διδάσκαλο». «ρθαν δέ καί τελῶνες νά βαφτιστοῦν καί τοῦ εἶπαν, δάσκαλε τί νά κάνουμε»; (Λουκ. 3, 12).

Ἀκόμη ὀνομάστηκε «τοιμαστής». «Γιατί θά πορευτεῖς πιό μπροστά πό τόν Κύριο, νά τοιμάσεις στίς ψυχές τῶν νθρώπων τό δρόμο τοῦ Θεοῦ» (Λουκ. 1, 76).

Καί «κήρυκας» ὀνομάστηκε. « ωάννης βάπτιζε στήν ρημο καί κήρυττε βάπτισμα μετανοίας γιά τή συγχώρεση τῶν μαρτιν καί κήρυττε λέγοντας. ρχεταιπίσω πό μένα αὐτός πού εἶναι σχυρότερος πό μένα». (Μάρκ. 1, 4-7).

Ὁ ἴδιος χαρακτήρισε τόν ἑαυτό του σάν φωνή. «Ποιός εἶσαι, πές μας. Ποιός εἶσαι γιά νά δώσουμε καί μες πάντηση σ’ αὐτούς πού μᾶς στειλαν. Πῶς θεωρεῖς σύτόν αυτό σου; Καί κενος εἶπε. γώ εἶμαι  φωνή κείνου πού φωνάζει στήν ρημο» (Ἰωάν. 1, 22).

Εἶναι καί λέγεται καί «Βαπτιστής». «Φτάνει  ησος στόν ορδάνη πό τή Γαλιλαία γιά νά βαπτιστεῖ πό τόν ωάννη» (Ματθ. 3, 13). « δέ ωάννης βρισκόταν κεκαί βάπτιζε καί ρχονταν λοι νά βαπτιστοῦν» (Μάρκ. 1, 4).

Πῆρε καί τό ὄνομα «μολογητής». «Καί μολόγησε καί δέν ρνήθηκε. Καί μολόγησε πίμονα καί εἶπε: γώ δέν εἶμαι  Χριστός» (Ἰωάν. 1, 20).

Ἀναμφισβήτητα εἶναι καί «Μάρτυς». «κενος δέν ταν τό φῶς, λλά εἶχε σκοπό νά μαρτυρήσει, γιά τό φῶς» (Ἰωάν. 1, 8).

Αὐτός ἀκόμα ἀξιώθηκε νά ὑπογράψει τήν παρουσία τῆς Ἁγίας Τριάδος καί νά ὀνομαστεῖ γι’ αὐτό «πογραφεύς τῆς Τριάδος». «κενος μως πού μέ στειλε νάβαπτίζω στό νερό, κενος μου εἶπε: Σ’ ποιον θά δεῖς νά κατεβαίνει τό γιο Πνεῦμα καί νά μένει πάνω του, Αὐτός εἶναι κενος πού θά βαπτίζει μέ γιο Πνεῦμα. Καί γώτόν εἶδα Αὐτόν καί δωσα τή μαρτυρία μου γι’ αὐτόν τι εἶναι Υἱός τοῦ Θεοῦ». (Ἰωάν. 1, 33-34).

Ὀνομάστηκε ἀκόμα «Δίκαιος καί γιος». « ρώδης φοβόταν τόν ωάννη, γιατί γνώριζε πολύ καλά τι ταν δίκαιος καί γιος νθρωπος» (Μάρκ. 6, 20).

Τόν ἀποκάλεσαν καί «πόστολο». «σες οἱ διοι τό παραδέχεστε καί τό λέτε πώς σᾶς εἶπα τι γώ δέν εἶμαι  Χριστός καί τι γώ χω σταλεῖ, νά πορευτῶ πρίνπό κενον» (Ἰωάν. 3, 28).

Ἕνα ἄλλο ὀνομά του εἶναι «Εὐαγγελιστής». «Παρηγοροῦσε τό λαό μέ πολλά καί διάφορα λλαλλά συγχρόνως τοῦ χάριζε καί τό χαρούμενο μήνυμα, τόΕὐαγγέλιο» (Λουκ. 3, 18).

Ἀκόμα ἔχει καί τό ὄνομα «Νυμφαγωγός». «Αὐτός πού χει τή νύφη εἶναι Νυμφίος. κενος πού εἶναι φίλος τοῦ Νυμφίου εἶναι αὐτός πού στέκεται στό πλάι του, τόνκούει καί χαίρεται μέ βαθιά χαρά τή φωνή Του. π‘ αὐτή τή χαρά γέμισε καί  δική μου ψυχή, γιατί ξιώθηκα νά σταθῶ πλάι στόν Νυμφίο Χριστό» (Ἰωάν. 3, 29-30).

Λέγεται καί «Λύχνος». «κενος ταν τό λυχνάρι πού καιγε καί φώτιζε, σες δέ γιά μιά στιγμή θελήσατε νά κάνετε λαρά τά πρόσωπά σας μέ τό δικό Του φῶς». (Ἰωάν. 5, 35).

Πῆρε καί τόν τίτλο «λεγχος τοῦ ρώδη». «Γιατί λεγε  ωάννης στόν ρώδη. Δέν σοῦ πιτρέπεται νά συζεῖς μέ τή γυναίκα τοῦ δερφο σου τοῦ Φιλίππου» (Μάρκ. 6, 18). « ρώδης πειδή λεγχόταν πό τον ωάννη γιά τήν ρωδιάδα τόν κλεισε στή φυλακή». (Λουκ. 3, 19).

Αὐτά τά τόσο μεγάλα καί τόσο σπουδαῖα ὀνόματα πῆρε ὁ Ἰωάννης. Μ’ αὐτά ἔχει τιμηθεῖ, γι’ αὐτό καί οἱ πράξεις του ἦταν σύμφωνες μέ τούς τίτλους του. Ἔτσι ὁἸωάννης ὑπῆρξε ἐκεῖνος «πού δέ γεννήθηκε νθρωπος μεγαλύτερός του στόν κόσμο» (Ματθ. 6, 11). Αὐτός εἶναι ἐκεῖνος γιά τόν ὁποῖο πραγματικά ὁ προφήτης Δαυίδ ψάλλει, σάν νά δανείζεται τό στόμα τοῦ Θεοῦ καί Πατέρα καί λέει: «τοίμασα λυχνάρι γιά τόν Χριστό μου. Πάνω σ’ αὐτό δέ, θά φανερωθεῖ καί θά λάμψει  Χάρη τοῦ γίουΠνεύματος, πού θά τόν χρίσει Μεσσία καί βασιλιά» (Ψαλμ. 131, 17-18).

Αὐτός εἶναι ἐκεῖνος ὁ μεγάλος Ἠλίας, ὄχι ὁ Θεσβίτης, ἀλλά αὐτός πού στάθηκε ἀνάμεσα στό νόμο καί στή Χάρη καί ἔγινε πρόδρομος τῆς πρώτης παρουσίας τοῦΧριστοῦ, ἄν καί ἱστορικά, ἔζησε μετά τόν Ἠλία τό Θεσβίτη, ἐκεῖνος πού εἶχε ὅμοια μ’ αὐτόν ἔμπνευση καί δύναμη, ὅπως προεῖπε ὁ ἀρχάγγελος στόν πατέρα του Ζαχαρία(Λουκ. 1, 17).

Καί σέ ποιόν Ζαχαρία τά εἶπε αὐτά ὁ ἄγγελος; Στό Ζαχαρία πού τό αἷμα του φωνάζει πιό δυνατά ἀπό τό αἷμα τοῦ δίκαιου Ἄβελ (Ματθ. 23, 35).

Αὐτός εἶναι ἐκεῖνος πού σκίρτησε στήν κοιλιά τῆς μάνας του, πρίν ἀκόμα δεῖ τό φῶς τῆς ἡμέρας, γιατί πληροφορήθηκε τήν παρουσία τοῦ κυοφορούμενου Δεσπότη του. Αὐτός χρησιμοποίησε τή γλώσσα τῆς μάνας του καί, ἐνῶ βρισκόταν ἀκόμα στήν κοιλιά της, προανάγγειλε τή γέννηση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ ἀπότή Θεοτόκο Μαρία, λέγοντας: «Καί πῶς γινε σέ μένα αὐτό τό πράγμα νά ρθει στό σπίτι μου  μητέρα τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ μου;» (Λουκ. 1, 43).

Αὐτός εἶναι ἐκεῖνος πού μέ τό κήρυγμα τῆς μετανοίας θά μαλακώσει τίς καρδιές τῶν γονιῶν καί θά τίς ξαναφερει κοντά στά παιδιά τους καί «θά κάνει τούς παραστρατημένους νά ποκτήσουν φρόνηση γίων καί δικαίων νθρώπων καί τσι θά προετοιμάσει τούς νθρώπουςστε νά δεχτοῦν τόν Κύριο καί νά γίνουν λαός Του» (Λουκ. 1, 17).

Αὐτός ὑπῆρξε καρπός θεϊκῆς ὑποσχέσεως, τό χαρμόσυνο ἄγγελμα τοῦ Γαβριήλ, τό τρυφερό κλωνάρι πού χαρίστηκε ἀπό τόν Θεό, στό ξεραμένο ἀπό τήν ἡλικίαδέντρο. Τό καρπερό λουλούδι τῆς στείρας. Ὁ προφήτης πού εἶναι γιός προφήτη. Ὁ τρόφιμος τῆς ἐρήμου. Αὐτός πού ἑτοίμασε καί ἑτοιμάζει τούς ἀνθρώπους ὅλης τῆςοἰκουμένης στούς πνευματικούς ἀγῶνες καί στό καλοδέξιμο τοῦ Κυρίου. Ὁ λαμπερός δορυφόρος τοῦ Ἡλίου, πού λάμπει παντοτινά. Τό λυχνάρι τοῦ θεϊκοῦ Φωτός. Ὁστρατιώτης τοῦ αἰώνιου βασιλιᾶ. Ὁ Νυμφαγωγός τοῦ Νυμφίου. Ὁ δοῦλος τοῦ Δεσπότη. Ἡ φωνή τοῦ Λόγου, πού ἱεράτευσε σάν τόν Μελχισεδέκ αἰώνια, ὡς ἀπάτορας, ἀμήτορας καί ἀγεννεαλόγητος. Ὁ ἱερέας πού ἀξιώθηκε νά ἱερουργήσει ἀκόμα καί τή Βάπτιση τοῦ Ἴδιου τοῦ Θεοῦ. Αὐτός πού ἄκουσε μέ τά ἴδια του τ’ ἀφτιά τόν Θεό Πατέρα νά μιλάει. Αὐτός πού βάπτισε τόν Υἱό καί Αὐτός πού εἶδε τόἍγιο Πνεῦμα.

Ατός πού πρξε τό τέλος τοῦ νόμου· Αὐτός πού μεσολάβησε νάμεσα στή Χάρη τοῦ Θεοῦ καί στούς νθρώπους. Αὐτός πού ὑπῆρξε  μεγαλύτερος πλους τούς προφῆτες καί στοῦ ὁποίου τό πρόσωπο ἐξαντλεῖται κάθε προφητική διακονία. Ὁ κήρυκας τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Ὁ πρόδρομος τοῦ Χριστοῦ πού εἶναιἡ αὐτοαλήθεια. Ἡ θύρα ἀπό τήν ὁποία μπαίνουμε στό χῶρο τῆς μετάνοιας. Αὐτός πού ὑπῆρξε τό κόσμημα καί ἡ λαμπρότητα τῶν παρθένων. Αὐτός πού ἑτοίμασε τήσωτηρία μας. Αὐτός πού νομοθέτησε τή σωφροσύνη καί ἔγινε χαλινάρι στούς παράνομους καί φαύλους καί ἀκόμη αὐτός πού χειραγώγησε ὅσους σεβάστηκαν τό θεϊκό νόμο.

Αὐτός εἶναι ὁ μεγάλος Ἰωάννης. Τό ὄνομα πού βγῆκε ἀπό τό στόμα τοῦ Θεοῦ καί μεταφέρθηκε ἀπό τούς οὐρανούς στό Ζαχαρία μέ τήν ἀρχαγγελική φωνή. Αὐτόςεἶναι ἡ φωνή πού γεννήθηκε ἀπό τόν κωφάλαλο πατέρα. Αὐτός πού μέ τή σιωπή τοῦ πατέρα του κατάργησε τή στειρότητα τῆς μάνας του. Αὐτός φανέρωσε τόν «Ἀμνότοῦ Θεοῦ» μέ τό δάχτυλό του, δίνοντας σ’ αὐτό δύναμη πιό μεγάλη καί ἀπό τόν καλύτερο ρήτορα. Αὐτός πού στό πρόσωπό του ἔχει δικαίωμα νά καυχιέται ἡ ἐγκράτεια. Αὐτός πού ζησε σάν σαρκος τήν ἐπίγεια ζωή του, πού βρέθηκε σάν πολύτιμος μαργαρίτης μέσα στή λάσπη. Αὐτός πού σάν πολύτιμος θησαυρός βρέθηκε σέεὔθραυστο καί φτηνό θησαυροφυλάκιο. Αὐτός πού ἀπείλησε τίς ἄκαρπες ψυχές μέ τό ξινάρι τῆς Θείας δικαιοσύνης, ἡ φιλέρημη τρυγόνα τῆς Ἐκκλησίας, τό ἀσταμάτητοστόμα, ἡ φωνή ἐκείνου πού φωνάζει στήν ἔρημο καί ἀντηχεῖ βροντερά στά πέρατα τοῦ κόσμου, λέγοντας «τοιμάστε τό δρόμο τοῦ Κυρίου, κάνετε σια τά μονοπάτια π‘ που θά περάσει  Κύριος στίς ψυχές τῶν νθρώπων» (Ματθ. 3, 3 -Ἰωάν. 1, 23).

Αὐτός εἶναι ἡ γλῶσσα πού μέ τά θεϊκά της λόγια καί μέ τήν ἁγνή φωνή της, ἀκόμα καί μετά τό θάνατό του, ἐλέγχει τόν Ἡρώδη καί κηρύττει τόν Χριστό, λέγοντας: «Μετανοεῖτε, γιατί φτασε  βασιλεία τῶν Οὐρανῶν» (Ματθ. 3, 2).

Στόν Θεό ἀνήκει ἡ δόξα καί ἡ μεγαλωσύνη στούς αἰῶνες τῶν αἰώνων. Ἀμήν

(Ἀπό τό βιβλίο: «Θεϊκό Λυχνάρι,  Τίμιος Πρόδρομος», κδόσεις ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, ερς Μονῆς Τιμίου Προδρόμου Καρέα)