Back to top

Thomas Cook: Υπήρχε σχέδιο διάσωσης γράφει ο Guardian

24/09/2019 - 12:25

Ενώ η βρετανική κυβέρνηση δηλώνει ότι δεν υπήρχε λόγος διάσωσης της Thomas Cook, ο βρετανικός Guardian αποκαλύπτει το παρασκήνιο πίσω από την τελική κατάρρευση του δεύτερου μεγαλύτερου tour operaton στην Ευρώπη

Μετά το χάος που προκάλεσε η κατάρρευση της Thomas Cook, η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε ότι δεν υπήρχε λόγος διάσωσής της, καθώς θα ήταν σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων να δοθούν κεφάλαια σε μια επιχείρηση που δεν ικανοποιεί τις ανάγκες των πελατών της. Αυτό δήλωσε η Βρετανίδα υπουργός Επιχειρήσεων Άντρεα Λίντσομ στο Sky News και πρόσθεσε: «Ακούγονται κάθε είδους φήμες. Το γεγονός είναι ότι τα 200 εκατομμύρια στερλίνες είναι μια υποεκτίμηση αυτού που θα χρειαζόταν η Thomas Cook, απλά και μόνο για μια πολύ μικρή περίοδο, για τις επόμενες μία με δύο εβδομάδες».
«Η Thomas Cook καθυστερεί με το να προσπαθεί να εξυπηρετήσει χρέος ύψους 1,7 δισεκ. και θα ήταν σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων να δοθούν χρήματα άσκοπα για μια χαμένη υπόθεση»,σημείωσε χαρακτηριστικά η Λίντσομ.

Guardian: Υπήρχε συμφωνία διάσωσης, αλλά η Βρετανία δεν τη στήριξε
Την ίδια ώρα, προβληματισμό για τους χειρισμούς της βρετανικής κυβέρνησης προκαλεί δημοσίευμα του Guardian, αναφορικά με το παρασκήνιο πίσω από την τελική κατάρρευση του δεύτερου μεγαλύτερου tour operaton στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται ο Guardian, η ισπανική και η τουρκική κυβέρνηση είχαν προσφερθεί να δώσουν «χείρα βοηθείας» προκειμένου να σωθεί το παλαιότερο τουριστικό γραφείο στον κόσμο, αλλά η συμφωνία δεν προχώρησε λόγω της έλλειψης στήριξης από την βρετανική κυβέρνηση.

Η πηγή που βρισκόταν κοντά στις διαπραγματεύσεις για τη σωτηρία της Thomas Cook υποστηρίζει ότι η εταιρεία είχε καταφέρει να εξασφαλίσει τα 200 εκατομμύρια στερλίνες με τη βοήθεια της τουρκικής κυβέρνησης και μιας ομάδας Ισπανών ξενοδόχων που είχαν την υποστήριξη υπουργών στη Μαδρίτη. Η ίδια πηγή είπε στην βρετανική εφημερίδα ότι το κίνητρο πίσω από την κίνηση αυτή ήταν ο περιορισμός των συνεπειών από μια κατάρρευση της Thomas Cook στις τουριστικές βιομηχανίες τους.

Εν τω μεταξύ, ισπανικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι επικεφαλής των Ισπανών ξενοδόχων που προσφέρθηκαν να επενδύσουν 170 εκατ. ευρώ (95 εκατ. στερλίνες) ήταν ο δισεκατομμυριούχος Μιγκέλ Φλούξα Ροσέλο.

«Αλλά το σχέδιο διάσωσης κατέρρευσε αφού η βρετανική κυβέρνηση δήλωσε ότι δεν ήταν διατεθειμένη να παράσχει εγγυήσεις για να υποστηρίξει το χρηματοδοτικό πακέτο» γράφει ο Guardian.

H πηγή που επικαλείται η βρετανικη εφημερίδα αναφέρει ότι μόλις διέρρευσε η απροθυμία της βρετανικής κυβέρνησης, η στήριξη από Ισπανία και Τουρκία «εξατμίστηκε».

«Δύο κυβερνήσεις ήταν έτοιμες να στηρίξουν μια βρετανική εταιρεία, αλλά η βρετανική κυβέρνηση δεν ήταν. Χωρίς αυτή τη στήριξη δεν υπήρχε αρκετή εμπιστοσύνη στο τραπέζι για να λειτουργήσει αυτή η συμφωνία» προσθέτει η πηγή του Guardian.

Ενισχύονται οι ανταγωνιστές
Η Thomas Cook θα πουληθεί ως μία εταιρία ή σε κομμάτια ύστερα, δήλωσε σήμερα ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρίας, προσθέτοντας ότι θα μελετήσει τι θα είναι αυτό που προσφέρεται πριν αποφασίσει εάν θα αγοράσει και άλλα περιουσιακά στοιχεία.

Ο Νεσέτ Κοτζκάρ, ο οποίος έχει ποσοστό 8% στη βρετανικό ταξιδιωτικό όμιλο, δήλωσε ότι η Thomas Cook οφείλει «μερικές εκατοντάδες εκατ. στερλίνες» σε τουρκικές επιχειρήσεις, χρήματα τα οποία ίσως δεν καταβληθούν μετά την πώλησή της.

Ο Κοτζκάρ είναι επίσης ο πρόεδρος της Anex Tour, εταιρεία με έδρα την Τουρκία που δουλεύει κυρίως με τουρίστες από χώρες όπως η Ρωσία και η Ουκρανία.

Ενισχύονται οι ανταγωνιστές της

Το «κανόνι» της Thomas Cook προκάλεσε την άνοδο των μετοχών ανταγωνιστών της όπως η TUI, καθώς και των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, EasyJet και Ryanair, στις χρηματιστηριακές συναλλαγές της Δευτέρας.

Η μετοχή της TUI κερδίζει 7,1%, στις £900,80, η μετοχή της easyJet ενισχύεται 2,8%, στις £1.088 ενώ της Ryanair σημειώνει μικρότερη άνοδο, στα €10,07.

«Η κατάρρευση της Thomas Cook φέρνει κακές ειδήσεις για τους τουρίστες και τις κυβερνήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας, αλλά ενισχύει τις μετοχές που είναι πιο εκτεθειμένες στις αγορές της», δηλώνει ένας trader στο Reuters.

Στο Λονδίνο, η Data Group, που έχει την τουριστική επιχείρηση Jet2holidays, κερδίζει 8,7%, φτάνοντας το πιο υψηλό σημείο της από τις 21 Μαΐου.

Η On the Beach κινείται 1,6% υψηλότερα.

Το ιστορικό μέχρι το «κανόνι»
Ο όμιλος, πρακτορείο ταξιδιών και αεροπορική εταιρεία ταυτόχρονα, είχε ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 10 δισεκατομμυρίων λιρών και 20 εκατομμύρια πελάτες που ταξίδευαν σε ολόκληρο τον κόσμο: Μαλδίβες, Ταϊλάνδη, Κίνα, αλλά και στην νότια Ευρώπη και την Μεσόγειο. Η Μαγιόρκα και η Αντάλια ήταν κομβικοί προορισμοί.

Επίσης στην κατοχή του ομίλου βρίσκονται 200 ξενοδοχεία την επωνυμία Thomas Cook, που απευθύνονται το κάθε ένα σε ειδικό κοινό (οικογένειες, χαμηλές τιμές, trendy νεολαία, πολυτελή). Περιλαμβάνει την εταιρεία Jet Tours, την Neckerman στην ηπειρωτική Ευρώπη, μαζί με εκατό αεροσκάφη στο όνομά της ή υπό το εμπορικό σήμα Condor.

Οι οικονομικές δυσχέρειες του ομίλου υπήρχαν εδώ και χρόνια, αλλά επιδεινώθηκαν τους τελευταίους μήνες: την άνοιξη, ο επικεφαλής του ομίλου ανακοίνωσε ζημίες ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου λιρών. Τα προβλήματα των τελευταίων μηνών οδήγησαν στην κατάρρευση της μετοχής του ομίλου που έφθασε να αξίζει λίγες πένες.

Βασικός μέτοχος του Thomas Cook, με 17% του κεφαλαίου, ο κινεζικός όμιλος Fosun, ιδιοκτήτης του Club Med, είχε προγραμματίσει την εξαγορά του τομέα των οργανωμένων ταξιδιών του βρετανικού ομίλου στο πλαίσιο πακέτου αναχρηματοδότησης ύψους 900 εκατομμυρίων λιρών, από το οποίο είχε καταβάλει το ήμισυ.

Τις τελευταίες ημέρες, όμως, ορισμένοι πιστωτές απαίτησαν επιπλέον 200 εκατομμύρια λίρες (227 εκατομμύρια ευρώ) για να δεχθούν να αναχρηματοδοτήσουν την Thomas Cook, με το επιχείρημα ότι, διαφορετικά, η εταιρεία δεν θα ήταν βιώσιμη. Από την Παρασκευή, οι συσκέψεις διαδέχονταν η μία την άλλη για την εξεύρεση πόρων ή για την διατύπωση αιτημάτων μείωσης των απαιτήσεων για επιπλέον πόρους. Μάταια όμως…

Υπό άμεση απειλή βρίσκονται 22.000 θέσεις εργασίας, οι 9.000 στο Ηνωμένο Βασίλειο, σε μία οικονομία που υφίσταται ήδη τις συνέπειες του Brexit.