Back to top

Μαρίνος Μητραλέξης, ένας ήρωας αεροπόρος...

06/12/2017 - 10:36

2 Νοεμβρίου 1940. Ὁ ἑλληνοιταλικὸς πόλεμος ἔχει ἀρχίσει πρὶν 4 ἡμέρες.

Ἡ 22η Μοίρα Δίωξης μὲ πολωνικὰ καταδιωκτικὰ ἀεροπλάνα PZL ἑδρεύει στὸ ἀεροδρόμιο τῆς Μεγάλης Μίκρας, κοντὰ στὴν Θεσσαλονίκη, ἐκεῖ ὅπου βρίσκεται καὶ τὸ σημερινὸ ἀεροδρόμιο. Φυσικὰ βρίσκεται σὲ κατάσταση πλήρους ἐπιφυλακῆς.

Γράφει ὁ Δημήτρης Περδίκης 

Δίνεται τότε διαταγὴ γιὰ ἀπογείωση 6 ἀεροπλάνων PZL καθὼς 15 ἰταλικὰ βομβαρδιστικὰ μὲ συνοδεία 7 καταδιωκτικῶν πλησιάζουν τὴν Θεσσαλονίκη μὲ σκοπὸ νὰ τὴν βομβαρδίσουν. Σὲ ἕνα ἀπὸ τὰ ἕξη PZL πιλότος εἶναι ὁ ὑποσμηναγὸς Μαρίνος Μητραλέξης, 24 ἐτῶν.

Σφοδρὴ ἀερομαχία ἀρχίζει μετὰ ἀπὸ λίγο πάνω ἀπὸ τὸν Λαγκαδά. Τὰ ἀντιαεροπορικὰ πυροβόλα βάλουν ἀκατάπαυστα ἐνισχύοντας ἀπὸ τὸ ἔδαφος τὴν ἑλληνικὴ δύναμη πυρός. Ἡ ἀριθμητικὴ ὑπεροχὴ τῶν Ἰταλῶν μετατρέπεται σὲ λίγο σὲ ἰταλικὴ τραγωδία καὶ ἑλληνικὴ ἐποποιία.

Ἕνα τρικινητήριο ἰταλικὸ βομβαρδιστικὸ προσπαθεῖ νὰ διαφύγει. Ὁ Μητραλέξης μὲ τὸ PZL τὸ καταδιώκει πολυβολώντας τὸ συνεχῶς. Ὅμως τὰ πυρομαχικὰ τοῦ σύντομα τελειώνουν. Τότε ὁ γενναῖος ἀεροπόρος ἐπιχειρεῖ τὸ ἀδιανόητο. Πλησιάζει, ἐμβολίζει τὸ ἐχθρικὸ ἀεροπλάνο καὶ μὲ τὸν ἕλικά του ἀρχίζει νὰ καταστρέφει τὸ πηδάλιο τῆς οὐρᾶς τοῦ ἰταλικοῦ. Τὸ ἐχθρικὸ...

βομβαρδιστικὸ μπαίνει σὲ κατάσταση περιδίνησης καὶ συντρίβεται στὸ ἔδαφος.


Ὁ Μητραλέξης πραγματοποιεῖ στὴν συνέχεια ἀναγκαστικὴ προσγείωση μὲ στραβωμένον τὸν ἕλικα. Προσγειώνει τὸ ἀεροπλάνο τὸ κοντὰ στὸ ἰταλικό. Διαπιστώνει πὼς ἀπὸ τὸ 5μελές ἰταλικὸ πλήρωμα οἱ 4 εἶχαν διασωθεῖ χρησιμοποιώντας τὰ ἀλεξίπτωτά τους. Τοὺς πλησιάζει, τοὺς χαιρετᾶ στρατιωτικά, τοὺς δηλώνει ποιὸς εἶναι καὶ προτάσσοντας τὸ πιστόλι του, τοὺς συλλαμβάνει. Τὸ αὐτοκίνητό της χωροφυλακῆς ποὺ φτάνει τοὺς παραλαμβάνει καὶ τοὺς ὁδηγεῖ στὴν Στρατιωτικὴ Διοίκηση Θεσσαλονίκης.

Στὸν ὑποσμηναγὸ Μαρίνο Μητραλέξη ἀπονεμήθηκε τὸ Χρυσοῦν Ἀριστεῖον Ἀνδρείας, τὸ ὁποῖο εἶναι ἡ ἀνώτατη ἠθικὴ ἀμοιβὴ σὲ καιρὸ πολέμου.

Ἡ γενναία πράξη τοῦ Ἕλληνα πιλότου ἔγινε σύντομα παγκόσμια γνωστὴ ἀνεβάζοντας τὴν φήμη τῆς Ἑλληνικῆς Ἀεροπορίας στὰ ὕψη.

Ὁ Μητραλέξης συνέχισε τὶς καταδιώξεις του, ἀργότερα καὶ στὴν Μέση Ἀνατολὴ καθὼς καὶ σὲ πολλὰ ἄλλα πεδία συγκρούσεων τοῦ Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Στην συνέχεια δὲ καὶ στὴν ἐμφύλια σύρραξη. 

Τὸ 1948 ἐφονεύθη ὄχι ἀπὸ ἐχθρικὰ πυρὰ ἀλλὰ ἀπὸ πτώση τοῦ ἀεροσκάφους τοῦ λόγω βλάβης, τύπου Ὄξφορντ, σὲ μία περιπολία ρουτίνας στὸ Αἰγαῖο, κοντὰ στὴν Τῆνο, μαζὶ μὲ 2 ἄλλους ἀξιωματικοὺς ποὺ ἐπέβαιναν. Ἐκεῖ τελείωσε ὁ ἡρωικὸς βίος τοῦ 32χρονου τότε Μαρίνου Μητραλέξη (εἶχε γεννηθεῖ στὸ χωριὸ Μίλας Μεσσηνίας τὸ 1916).

Μετὰ θάνατο τοῦ ἀπονεμήθηκε ὁ βαθμὸς τοῦ ἀντισμήναρχου ἀφοῦ τοῦ εἶχαν ἀπονεμηθεῖ πολλὲς ἀκόμα διακρίσεις γιὰ τὰ κατορθώματά του.

Τὸ 1968 ἡ Ἑλλὰς κυκλοφόρησε μία σειρὰ 3 γραμματοσήμων γιὰ τὴν (τότε) Ἑλληνικὴ Βασιλικὴ Ἀεροπορία. Τὸ γραμματόσημο τῶν 2.50 δρ. εἰκονίζει τὴν ἡρωικὴ πράξη τοῦ Μαρίνου Δημαλέξη.