Back to top

Περισσότερα drones και δύο ιπτάμενα τάνκερ φθάνουν στη Λάρισα μετά την υπογραφή της Aμυντικής Συμφωνίας Ελλάδας- ΗΠΑ..ΕΙΚΟΝΕΣ

13/10/2019 - 15:06

Η αμυντική  συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ υπογράφηκε το περασμένο Σάββατο από τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια και τον Αμερικανό ομόλογό του Μάικ Πομπέο. Είναι μια συμφωνία που προφανώς ενδυναμώνει την αμυντική ισχύ της χώρας μετά από μια περίοδο – αυτή της κρίσης-  που στις ένοπλες δυνάμεις άφησε πολλά πρότζεκτ πίσω. Οι Αμερικάνοι με αυτή την συμφωνία ενδυναμώνουν την παρουσία τους στην περιοχή, την ίδια ώρα που η ελληνική πλευρά αναμένεται να αποκτήσει τεχνογνωσία σε τομείς αιχμής αναφορικά με τους εξοπλισμούς. Η συμφωνία αφορά την ενίσχυση της παρουσίας των ΗΠΑ στο αεροδρόμιο της Σούδας, της 110 Π.Μ στη Λάρισα, την δημιουργία βάσης ελικοπτέρων στο Στεφανοβίκειο, αλλά και τη χρήση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας. Η συμφωνία μπορεί να βοηθήσει τη χώρα απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις που κάθε ημέρα που περνά γίνονται εντονότερες την ώρα που στην Ανατολική Μεσόγειο είναι σε εξέλιξη τα ενεργειακό πόκερ.

Τι θα αναπτύξουν οι Αμερικανοί στη βάση της Λάρισας

Οι ΗΠΑ θεωρούν τη Σούδα και την Λάρισα κομβικά αεροδρόμια για τις επιχειρήσεις στην ανατολική Μεσόγειο, αλλά και στην αύξηση της παρουσία τους στα Βαλκάνια. Τα κλιμάκια των Αμερικανών το τελευταίο διάστημα τσέκαραν χώρους και εγκαταστάσεις για να μπορούν να είναι σίγουροι τι θα μπορούσαν να αναπτύξουν στην 110 Π.Μ.

Οι Αμερικάνοι στην συμφωνία που υπεγράφη ζητούν να αναπτύξουν βάση drones των ΗΠΑ στη Λάρισα. Σύμφωνα με πληροφορίες αυτά θα είναι τα MQ-9 Reaper, που ήδη κάποια μετασταθμεύουν στην 110 Π.Μ. Δεν έχει γίνει γνωστός ο αριθμός των drones που θα μετασταθμεύσουν στη Λάρισα, αλλά θα είναι αρκετά ώστε να μπορούν να επιχειρούν και σε διάταξη σμήνους αν χρειαστεί.

Οι ΗΠΑ θέλουν να έχουν όσο γίνεται περισσότερο στον αέρα τα αεροσκάφη στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου έως και την Συρία για να μπορούν στρατηγικά να ελέγχουν την περιοχή. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει τα αεροσκάφη τους να ανεφοδιάζονται από αέρος με τα ιπτάμενα τάνκερ. Μιλάμε για πολύ μεγάλα αεροσκάφη τα οποία φέρουν καύσιμα που μπορούν να τροφοδοτήσουν τα μαχητικά. Έτσι θέλουν να έχουν βάση στην Λάρισα δύο τέτοιου τύπου αεροσκάφη, που θα μπορούν να πετούν στο ευρύτερο εναέριο χώρο.

Στη συμφωνία φαίνεται πως υπάρχει και η πρόθεση (η οποία δεν έχει άμεση προτεραιότητα) για μεταστάθμευση στην 110 Π.Μ μιας Μοίρας αεροσκαφών – πιθανότατα F-35. Είναι ένας σχεδιασμός που θα βοηθήσει και την ελληνική πλευρά -εφόσον υλοποιηθεί η επιθυμία των αμερικανών- να δει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του stealth μαχητικού, το οποίο δεν αποκλείεται να αποτελέσει και το αεροσκάφος 5ης γενιάς που θα αποκτήσει η Ελληνική Αεροπορία. Άλλωστε κάπως έτσι έγινε και με τα αμερικανικά drones (τα οποία είναι ήδη μετασταθμευμένα στην 110 Π.Μ.)  και  η Ελλάδα θέλει πλέον να τα αποκτήσει με μορφή  leasing.

Τις… επιθυμίες των Αμερικανών ήδη επεξεργάζονται τα τεχνικά κλιμάκια του υπουργείου Εθνικής Άμυνας τα οποία είναι και τα πλέον αρμόδια για τον καθορισμό των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης.

Αναβάθμιση εγκαταστάσεων στην 110 Π.Μ

Για να αναβαθμιστεί η παρουσία των ΗΠΑ στην 110 Π.Μ. θα πρέπει πρώτα να γίνουν οι κατάλληλες υποδομές για να υποδεχθούν τα αμερικανικά όπλα. Χώροι για τα drones, αλλά ακόμη και για μεταστάθμευση μιας Mοίρας αεροσκαφών υπάρχουν στην 110 Π.Μ. επισημάνουν επιτελείς της Αεροπορίας. Οι Αμερικάνοι είναι έτοιμοι να βοηθήσουν οικονομικά ώστε να γίνει ότι πρέπει για να φιλοξενηθούν χωρίς κανένα πρόβλημα το επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό που θα έρθει μαζί με έλευση αμερικανικών όπλων.

Από την άλλη η μεταστάθμευση των Αμερικανικών τάνκερ είναι σαφώς μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Οι επιτελείς υποστηρίζουν ότι στον νέο αεροδιάδρομο της 110 Π.Μ. μπορούν χωρίς κανένα πρόβλημα να προσγειωθούν και να απογειωθούν τα τεράστια αμερικανικά ιπτάμενα τάνκερ. Όμως για τις δικές τους ανάγκες θα πρέπει να κατασκευαστεί αγωγός καυσίμων έως τον αεροδιάδρομο για να μπορούν να γεμίζουν με καύσιμα και να φεύγουν για την επόμενη αποστολή. Μια τέτοια διαδικασία θα μπορούσε να ευνοήσει και τα ελληνικά F-16 στη βάση της Λάρισα. Να σημειώσουμε ότι η Αμερικανική πλευρά ήδη έχει βελτιώσει υποδομές στην 110 Π.Μ. και αναμένεται να συνεχίσει να το κάνει. «Υποδομές που θα μείνουν και εμείς δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε», λένε στελέχη της Ελληνικής Αεροπορίας.

Τα όπλα των ΗΠΑ και οι ικανότητές τους

MQ-9 Reaper: Ικανότατο για επιτήρηση ή επίθεση: Το MQ-9 είναι ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα (UAV) ικανό για τηλεχειριζόμενες ή αυτόνομες πτητικές λειτουργίες που αναπτύσσονται από την General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) κυρίως για την Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών .

Το MQ-9 είναι το πρώτο UAV που έχει σχεδιαστεί για επιτήρηση μεγάλης αντοχής κατά στόχων και εγκαταστάσεων. Μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα ή σε σμήνος εξαπολύοντας επίθεση ή επιτήρηση

Το MQ-9 είναι ένα μεγαλύτερο  και πιο ικανό αεροσκάφος από το προηγούμενο Predator MQ-1 General Atomics. Το  Reaper διαθέτει στροβιλοκινητήρα 950-ίππων. Η μεγαλύτερη ισχύς επιτρέπει στον Reaper να μεταφέρει 15 φορές περισσότερο ωφέλιμο φορτίο πυροβόλων όπλων.

Το USAF πέταξε για πρώτη φορά τα MQ-9 Reapers τον Σεπτέμβριο του 2016  και σχεδιάζει να τα  διατηρήσει σε λειτουργία έως τη δεκαετία του 2030.

KC-135 Stratotanker: Ιπτάμενο τάνκερ με πολλά «παράσημα» μάχης. Το Boeing KC-135 Stratotanker είναι ένα στρατιωτικό αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού. Τόσο το αεροσκάφος KC-135 όσο και το αεροσκάφος Boeing 707 αναπτύχθηκαν από το πρωτότυπο Boeing 367-80. Πρόκειται για την κυρίαρχη παραλλαγή της οικογένειας αεροσκαφών μεταφοράς C-135 Stratolifter. Το KC-135 ήταν το πρώτο δεξαμενόπλοιο ανεφοδιασμού καυσίμων που χρησιμοποίησε η αμερικανική Πολεμική Αεροπορία και αντικατέστησε το KC-97 Stratofreighter. Το KC-135 ήταν αρχικά επιφορτισμένο με τον ανεφοδιασμό στρατηγικών βομβαρδισμών, αλλά χρησιμοποιήθηκε εκτενώς στον πόλεμο του Βιετνάμ και αργότερα σε συγκρούσεις όπως η Operation Desert Storm για να επεκτείνει την εμβέλεια και την αντοχή των αμερικανικών τακτικών μαχητών και βομβαρδιστικών.

Το KC-135 εισήλθε στην υπηρεσία με την Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών (USAF) το 1957. είναι ένα από τα έξι στρατιωτικά αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας με πάνω από 50 χρόνια συνεχιζόμενης υπηρεσίας [1] με τον αρχικό χειριστή του. Το KC-135 συμπληρώνεται από το μεγαλύτερο KC-10. Μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι πολλά από τα αεροσκάφη θα μπορούσαν να πετάξουν μέχρι το 2030, αν και το κόστος συντήρησης έχει αυξηθεί σημαντικά. Το KC-135 πρόκειται να αντικατασταθεί εν μέρει από τον Boeing KC-46 Pegasus.

F-35: Αόρατος stealth  «φονιάς»: Το F-35 Lightning II είναι ένα μονοθέσιο, μονοκινητήριο, χαμηλής παρατηρησιμότητας μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς. Κατασκευάζεται από μια κοινοπραξία εταιριών της οποίας ηγείται η Lockheed Martin με σημαντικότερους εταίρους τις Northrop Grumman και BAe Systems. Το F-35 αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ανάπτυξης, με την πρώτη πτήση να έχει λάβει χώρα στις 15 Δεκεμβρίου του 2006. Στόχος του προγράμματος ήταν η παραγωγή ενός αεροσκάφους πολλαπλού ρόλου με χαμηλό κόστος πτήσης και συντήρησης, ικανού να αναλαμβάνει αποστολές αναχαίτισης, κρούσης και υποστήριξης και να τις φέρνει εις πέρας αποτελεσματικά και με αυξημένες πιθανότητες επιβίωσης.  Διαθέτει εσωτερικές αποθήκες οπλισμού προκειμένου να μην προσμετράται το ίχνος ραντάρ του οπλισμού στο συνολικό ίχνος του αεροσκάφους. Τα F-22 και F-35 είναι σήμερα τα μοναδικά επιχειρησιακά stealth μαχητικά 5ης γενιάς.

Του Πάνου Γαρουφαλιά

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET