Back to top

Πέπλο μυστηρίου για την αμερικανική Βάση-«φάντασμα» στην Κύπρο – Επιθετικά Apache και Chinook στο Google Maps ΒΙΝΤΕΟ

11/10/2018 - 21:03

- Θολή παραμένει η εικόνα γύρω από τις αποστολές των ελικοπτέρων της βάσης - "φάντασμα" όπου δαπανήθηκαν $70 εκατ. όπου υπηρετούσαν 40 συμβασιούχοι-πιλότοι της αμερικανικής κυβέρνησης - "Ασαφείς οι σκοποί ύπαρξής της δήλωσαν στο ABC δύο ανώνυμες υψηλά ιστάμενες πηγές - Η βάση λειτούργησε από τον Σεπτέμβριο του 2013, επί Ομπάμα κι έκλεισε τον Αύγουστο του 2017 επί Τραμπ - Η βάση εντοπίσθηκε εντός της περιοχής των Βρετανικών Βάσεων Ακρωτηρίου, κατά παράβαση των υφιστάμενων συνθηκών - Η αποκάλυψη έγινε από έκθεση εσωτερικού ελέγχου στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ - Η βάση εντοπίσθηκε να λειτουργεί άνευ έγκρισης του Συμβουλίου Αεροπορίας του Στ. Ντιπάρτμεντ, ενώ δεν υπήρχαν επεξηγηματικά έγγραφα για τον σκοπό λειτουργίας - αποστολών της βάσης, το κόστος των υπηρεσιών εκκένωσης ή/και διεύρυνση των σκοπών χρήσης της βάσης - Μετά την Κυβέρνηση και οι Βρετανικές Βάσεις παρέπεμψαν για περισσότερες πληροφορίες στην Πρεσβεία των ΗΠΑ στη Λευκωσία.

Το αμερικανικό υπουργείο των Εξωτερικών μέσα σε μία τετραετία δαπάνησε περίπου 70 εκατομμύρια δολάρια για μία βάση ελικοπτέρων στην Μεσόγειο. Σύμφωνα με κυβερνητική αναφορά, η βάση αυτή οργανώθηκε γρήγορα και χωρίς να υπάρχει ένας ξεκάθαρος σκοπός για την λειτουργία της, πριν κλείσει υπό καθεστώς μυστικότητας μέσα στο 2017, σύμφωνα με το ABC News, ωστόσο βάσει νεώτερων αναφορών, προκύπτει ότι σκοπός της μικρής μοίρας ελικοπτέρων ήταν η φυγάδευση/εκκένωση συγκεκριμένων προσωπικοτήτων, υψηλής αξίας για την κυβέρνηση των ΗΠΑ, εν μέσω κλιμακούμενης έντασης στην ευρύτερη περιοχή, με ο, τι άλλου δύνανται να εμπεριέχουν ως προς το φάσμα και την φύση τους τέτοιου είδους αποστολές.

Ανώτεροι αξιωματούχοι που εμπλέκονται στην υπόθεση και γνωρίζουν πράγματα και καταστάσεις γύρω από την ύπαρξη της μυστικής βάσης ελικοπτέρων των ΗΠΑ, εντός των Βρετανικών Βάσεων Ακρωτηρίου, τηρώντας την ανωνυμία τους δήλωσαν στο ABC News, ότι οι σκοποί ύπαρξής της και οι αποστολές της μεικτής μοίρας ελικοπτέρων ήταν ασαφείς.

Η βάση αυτή λειτούργησε τον Σεπτέμβριο του 2013 κι έκλεισε τον Αύγουστο του 2017. Φιλοξενούσε πέντε ελικόπτερα, διαφορετικών τύπων (UH-1D Huey, Ch-47D Chinook, UH-60 Blackhawk, καθώς και επιθετικά ελικόπτερα AH-64D Longbow Apache) και διαμορφωμένων για διεξαγωγή ποικίλων αποστολών και περί τους 40 συμβασιούχους της αμερικανικής κυβέρνησης. Το οικονομικό κόστος της λειτουργίας της, ανερχόταν περίπου στα 20 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο, σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του Γραφείου του Γενικού Επιθεωρητή στο αμερικανικό υπουργείο των Εξωτερικών (OIG).

Σε είδηση του SigmaLive σήμερα παρατίθεται η ανάρτηση του πιλότου και χρήστη του Twitter, Χάρη Θεοχάρους, ο οποίος έδωσε και μια φωτογραφία από την αμερικανική «βάση», εντός των Βρετανικών Βάσεων Ακρωτηρίου, όπου και διακρίνονται ξεκάθαρα τρία επιθετικά ελικόπτερα AH-64 Apache και 4 βαρέα μεταφορικά Chinook.

Σήμερα στους χάρτες του Google Map προφανώς και δεν θα εντοπιστούν τα ελικόπτερα, καθώς οι συγκεκριμένοι χάρτες ανανεώνονται από την Goggle ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Παραταύτα ο κ. Θεοχάρους χρησιμοποιώντας εναλλακτικές μεθόδους αναζήτησης κατάφερε να εντοπίσει παλαιότερους αναρτημένους χάρτες του 2017, όπου πεικονίζονται ξεκάθαρα τα ελικόπτερα των ΗΠΑ. Όπως εξηγεί και ο ίδιος, οι βάσεις ακρωτηρίου ήταν και η μοναδική τοποθεσία που θα μπορούσαν να βρίσκονται τα αμερικανικά ελικόπτερα υπό άκρα μυστικότητα, καθώς όπουδήποτε αλλού βρίσκονταν «θα το ήξερε και η κουτσή Μαρία», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανάρτησή του.

Το γραφείο αποφάνθηκε ότι η βάση ελικοπτέρων οργανώθηκε χωρίς την έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας (Aviation Government Board -AGB) του υπουργείου, ενώ δήλωσε ότι το αμερικανικό ΥΠΕΞ δεν στάθηκε δυνατό να παρουσιάσει κάποια αρχεία από την έναρξη της λειτουργίας της, τα οποία, “να εξηγούν τον σκοπό λειτουργίας της βάσης, το αναμενόμενο οικονομικό κόστος για την απεγκατάσταση της ή την επέκταση της χρήσης της. Παράλληλα, δεν εντοπίστηκαν κάποια έγγραφα που να παραθέτουν πιθανές εναλλακτικές λύσεις στην περίπτωση διακοπής λειτουργίας” της βάσης ελικοπτέρων.

Δείτε το ρεπορτάζ του ΡΙΚ για την μυστική βάση των ΗΠΑ στην Κύπρο:

Από την πλευρά του, ο Πάτρικ Κένεντι, που όπως δήλωσε ήταν ο υψηλόβαθμος αξιωματούχος του αμερικανικού ΥΠΕΞ που έλαβε την απόφαση για την λειτουργία της βάσης κατά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, είπε στο ABC News ότι διαφωνεί ουσιαστικά με τα συμπεράσματα του OIG σχετικά την χρησιμότητα της βάσης, ενώ υποστήριξε ότι η λειτουργία της “ήταν μία λογική απόφαση.”

Το OIG από την πλευρά του δήλωσε ότι μόλις τον Απρίλιο του 2017 το αμερικανικό ΥΠΕΞ δημοσιοποίησε το σκεπτικό του για την λειτουργία της βάσης. Στην ίδια αναφορά καταγράφεται ότι η βάση ελικοπτέρων στην Κύπρο βοήθησε σε μία περίπτωση στην υλοποίηση μιας (μη προσδιορισμένης χρονικά) επιχείρησης στρατιωτικής εκκένωσης στο Σινά.

Η ίδια αναφορά του OIG που δημοσιοποιήθηκε τον προηγούμενο μήνα, χαρακτήρισε την λειτουργία της βάσης ως απόδειξη αλόγιστης οικονομικής δαπάνης, εκτιμώντας ότι το αμερικανικό ΥΠΕΞ “θα μπορούσε αν είχε εξοικονομήσει περίπου 71 εκατομμύρια δολάρια σε δαπάνες που δεν ήταν απαραίτητες,” εάν είχαν ακολουθηθεί οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

Δύο πρώην αξιωματούχοι των ΗΠΑ, δήλωσαν στο ABC News ότι συμφωνούν με την άποψη ότι η αναφερόμενη βάση ελικοπτέρων δεν είχε έναν ξεκάθαρο σκοπό για την λειτουργία της. Ένας από αυτούς, δήλωσε ότι κατά το μεγαλύτερο μέρος της παραμονής τους στην βάση, οι συμβαλλόμενοι με την αμερικανική κυβέρνηση πιλότοι των ελικοπτέρων πραγματοποιούσαν αποστολές ρουτίνας γύρω από την Μεγαλόνησο προκειμένου να διατηρήσουν σε ισχύ την επιχειρησιακή τους ετοιμότητα. “Επρόκειτο για μία αερολέσχη,” δήλωσε χαρακτηριστικά ο ένας από τους πρώην αξιωματούχους.

Οι εκπρόσωποι του αμερικανικού υπουργείου των Εξωτερικών δεν ανταποκρίθηκαν σε αίτημα του ABC News, για να σχολιάσουν τις αποκαλύψεις για την βάση.

Από την πλευρά του, ο Κένεντι, που σήμερα έχει συνταξιοδοτηθεί υποστήριξε ότι η βάση ελικοπτέρων οργανώθηκε επί τη βάσει πραγματικών κινδύνων ασφάλειας στην περιοχή και παρά τους ισχυρισμούς του OIG “δεν υπήρχαν άλλες επιλογές.”

Αναφορικά με τον μη εντοπισμό σχετικών εγγράφων, ο Κένεντι είπε ότι κάποιες επιχειρησιακές αποφάσεις λαμβάνονται μετά από συζητήσεις και σχετικές διαβουλεύσεις “με τις εμπλεκόμενες πλευρές” και μετά απλά υλοποιούνται, με ελάχιστα ή και καθόλου έγγραφα.

Η βάση ελικοπτέρων στην Κύπρο συγκροτήθηκε ένα χρόνο μετά την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2012 στην διπλωματική αποστολή και στο κλιμάκιο της CIA στην Βεγγάζη της Λιβύης. Από τις επιθέσεις αυτές σκοτώθηκαν τέσσερις Αμερικανοί. Μεταξύ αυτών κι ο πρεσβευτής Κρίστοφερ Στίβενς. Η κυβέρνηση Ομπάμα δέχθηκε αργότερα κριτική για μη επαρκή αντίδραση στην κατάσταση ανάγκης που προκλήθηκε, ενώ ένας πρώην αξιωματούχους των ΗΠΑ που μίλησε στο ABC News άφησε να εννοηθεί ότι ίσως το γεγονός αυτό είχε ρόλο στην λήψη της απόφασης για την οργάνωση και λειτουργία της βάσης.

Η αναφορά του OIG τονίζει ότι: οι αξιωματούχοι του αμερικανικού ΥΠΕΞ με τους οποίους μίλησε το Γραφείο του Γενικού Επιθεωρητή, είπαν ότι η απόφαση για την οργάνωση της βάσης ελήφθη γρήγορα, προφανώς ως μία αντίδραση στην κλιμακούμενη ένταση που καταγραφόταν στην περιοχή.”

Ο Κένεντι που αργότερα είχε εμπλοκή στην αντιπαράθεση που προκλήθηκε γύρω από την επίθεση στην Βεγγάζη και την αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης, δήλωσε ότι το γεγονός αυτό δεν συντέλεσε στην λήψη της απόφασης για την οργάνωση και λειτουργία της βάσης.

Τελικά, το OIG συνέστησε την επανεξέταση από το αμερικανικό ΥΠΕΞ των αποφάσεων που οδήγησαν στις οικονομικές δαπάνες για την αναφερόμενη βάση ελικοπτέρων.

Ωστόσο, αξιωματούχοι του αμερικανικού ΥΠΕΞ ανέφεραν ότι καθώς η λειτουργία της βάσης έχει τερματιστεί, αλλά κι ο αξιωματούχος που είχε λάβει την απόφαση για την οργάνωση και την λειτουργία της (υπονοώντας τον Κένεντι) δεν εργάζεται πλέον στο υπουργείο, μία τέτοια επανεξέταση δεν θα είχε κάποια σκοπιμότητα.

Από την πλευρά του, το αμερικανικό υπουργείο των Εξωτερικών διατηρεί μία χαμηλού προφίλ επιχειρησιακή δυνατότητα διεξαγωγής αεροπορικών επιχειρήσεων γνωστή ως “Air Wing” από τα τέλη της δεκαετίας του ‘70. Το πλαίσιο αυτό διεξαγωγής αερομεταφορών εδραιώθηκε αρχικά ώστε να υπάρξει υποστήριξη στις επιχειρήσεις καταπολέμησης του παράνομου εμπορίου ναρκωτικών στη Νότια Αμερική.

Αργότερα, το πρόγραμμα επεκτάθηκε με την συμμετοχή 200 αεροσκαφών σε πέντε χώρες (Κολομβία, Περού, Παναμάς, Αφγανιστάν, Ιράκ). Σήμερα, καλύπτει μία σειρά από επιχειρήσεις που περιλαμβάνουν την ανάληψη αντιτρομοκρατικής δράσης, αλλά και την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών μεταξύ των πρεσβειών των ΗΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία της αναφοράς του OIG, η οποία είχε χαρακτήρα γενικότερου ελέγχου για τις επιχειρήσεις αερομεταφοράς του αμερικανικού ΥΠΕΞ.