Back to top

Πέμπτο πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων απέκτησε η Τουρκία, για υποστήριξη στο Yavuz

17/08/2019 - 20:03
Ακόμα ένα -το πέμπτο- πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων απέκτησε η Τουρκία, που προσπαθεί να καλύψει τον απαιτούμενο αριθμό των τουλάχιστον έξι ειδικών πλοίων που απαιτούνται τεχνικά για την υποστήριξη των δύο της γεωτρύπανων.  
Το τελευταίο της «απόκτημα», που ήδη από τον Δεκαπενταύγουστο υποστηρίζει τις παράνομες δραστηριότητες του «Yavuz» νότια του Αποστόλου Αντρέα, είναι το «Orhan Bey», πρώην «Hellespont Dawn» που αγοράστηκε από την ελλαδικών συμφερόντων εταιρεία -με παρουσία στο παρελθόν και στην Κύπρο- Hellespont, της οικογένειας Παπαχριστίδη.
Στις αρχές Μαΐου, η Τουρκία ανακοίνωσε με Navtex ότι την παράνομη γεώτρηση με τον «Πορθητή» (Fatih) θα υποστήριζαν τρία πλοία της νορβηγικής Siem που υποστήριξαν και την πρώτη γεώτρηση του γεωτρύπανου στα ανοικτά της Αττάλειας.
Μετά από ενέργειες της Κυπριακής Δημοκρατίας και αφού ο «Πορθητής» τοποθετήθηκε για γεώτρηση σε περιοχή που παραβιάζει το διεθνές δίκαιο και την ΑΟΖ της Κύπρου, η Siem δεν υποστήριξε το γεωτρύπανο, αλλά συμφώνησε στα μέσα Μαΐου με την Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίου (TPAO) και αγόρασε και τα τρία πλοία που νηολόγησε στο τουρκικό νηολόγιο. Βαπτίστηκαν «Korkut, «Sancar» και «Altan».
Με την κάθοδο και την παράνομη έλευση και κίνηση του δεύτερου τουρκικού γεωτρύπανου, του Yavuz, η Τουρκία, με την παράνομή της σχετική Navtex, ανακοίνωνε ότι η νέα παράνομη γεώτρηση, νότια του Απ. Αντρέα και εντός της κυπριακής υφαλοκρηπίδας, θα γινόταν από δύο πλοία της ολλανδικής Vroom και ένα της ασιατικής PACC Offshore. Κανένα από τα πλοία αυτά δεν ακολούθησε την παράνομη δραστηριότητα του Yavuz. Η Τουρκία προχώρησε τότε  -τον Ιούλιο- στην αγορά ενός εκ των πλοίων αυτών, του «POSH Sincero», το οποίο αφού εντάχθηκε στο τουρκικό νηολόγιο μετονομάστηκε σε «Osman Bey».
Ωστόσο, ήταν φανερό ότι τα τέσσερα σκάφη υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων δεν επαρκούσαν για να εξυπηρετήσουν ταυτόχρονα δύο γεωτρήσεις και μάλιστα σε αντίθετες κατευθύνσεις -ο «Φ» αναφέρθηκε επανειλημμένα στο θέμα. Η Τουρκία στην αναζήτηση πρόσθετων τέτοιων πλοίων εξασφάλισε τις τελευταίες μέρες το με σημαία Λιβερίας και κάτω από γερμανική ομώνυμη εταιρεία «Hellespont Dawn» από την ελληνικών συμφερόντων Hellispont, που  τέθηκε επίσης υπό τουρκική σημαία με το όνομα «Orhan Bey».
Το πλοίο κινήθηκε αμέσως από τα ξημερώματα της Πέμπτης 15ης Αυγούστου ως πλοίο ασφάλειας προς υποστήριξη του γεωτρύπανου Yavuz.
Να σημειωθεί ότι όλα τα δεδομένα δείχνουν ότι από τις αρχές της εβδομάδας και με περίπου 30 μέρες καθυστέρηση, το Yavuz ξεκίνησε να πραγματοποιεί παράνομη γεώτρηση εντός της κυπριακής υφαλοκρηπίδας.  Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις παράνομες τουρκικές Navtex, ο «Πορθητής», που μετακινήθηκε δυτικά της Πάφου στις 3 Μαΐου, θα ολοκληρώσει την παράνομή του δραστηριότητα στις 3 Σεπτεμβρίου, ενώ το Yavuz, που κινήθηκε νότια του Απ. Αντρέα στις 7 Ιουλίου, προβλέπεται να ολοκληρώσει την παράνομή του δραστηριότητα στις 30 Σεπτεμβρίου.
Στο μεταξύ, σε μια άλλη εξέλιξη, το τουρκικό σεισμογραφικό «Μπαρμπαρός», από την Πέμπτη, διέκοψε την παράνομή του δραστηριότητα στην Κυπριακή ΑΟΖ και μετακινήθηκε προς το λιμάνι της Σελεύκειας, το οποίο έχει μετατραπεί σε βάση όλων των πειρατικών δραστηριοτήτων της Τουρκίας σε σχέση με τους υδρογονάνθρακες στην Κυπριακή ΑΟΖ. 
Φιλελεύθερος