Back to top

Νόμπελ στον οικονομολόγο που πρότεινε στάση πληρωμών και Grexit

15/10/2019 - 09:53

 Τρεις οικονομολόγοι που με το έργο τους συνέβαλαν στην αντιμετώπιση της φτώχειας παγκοσμίως και βοήθησαν στην πράξη εκατομμύρια παιδιά να κάνουν τα πρώτα τους βήματα για να ξεφύγουν από τον φαύλο κύκλο αναλφαβητισμού - φτώχειας βραβεύθηκαν χθες με το Νομπέλ για την οικονομία. Η Γαλλοαμερικανίδα Εστέρ Ντιφλό γίνεται μόλις η δεύτερη γυναίκα, και η νεαρότερη σε ηλικία 46 ετών, που βραβεύεται με Νομπέλ Οικονομίας στα 50 χρόνια ιστορίας του θεσμού, ενώ τιμήθηκαν ακόμη ο Αμερικανός ινδικής καταγωγής Αμπχιτζίτ Μπανερτζί και ο Αμερικανός Μάικλ Κρέμερ.

Το νόμπελ οικονομικών απονεμήθηκε φέτος στον Ινδό οικονομολόγο Αμπιτζίτ Μπανερτζί, από κοινού με την Εστέρ Ντιφλό και τον Μάικλ Κρέμερ, «για την πειραματική προσέγγιση στην ανακούφιση της παγκόσμιας φτώχειας».

Ο Αμπιτζίτ Μπανερτζί, μαζί με άλλους 40 οικονομολόγους, είχε απαντήσει τον Φεβρουάριο του 2015 σε ερωτήσεις του πανεπιστημίου του Σικάγου σχετικά με την ελληνική κρίση, τα αιτήματα της τρόικας και τις επιπτώσεις που θα είχε για τον ελληνικό πληθυσμό μια αθέτηση πληρωμών.

Ο ίδιος σημείωσε ότι η διακοπή της αποπληρωμής του ελληνικού χρέους θα είχε θετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία, ενώ έκανε λόγο και για αλλαγή της ισοτιμίας του νομίσματος, κάτι που μπορούσε να επιτευχθεί μόνο με έξοδο από το ευρώ.

Οι ερωτηθέντες έπρεπε να απαντήσουν μονολεκτικά αν συμφωνούν ή διαφωνούν με μια πρόταση που τους παρουσιαζόταν και να τεκμηριώσουν την σκέψη τους με μια πρόταση.

Οι τρεις ερωτήσεις και οι αντίστοιχες απαντήσεις του – νομπελίστα πλέον – οικονομολόγου ήταν οι εξής:

1) O μέσος Έλληνας πολίτης θα ευνοηθεί (οικονομικά) εάν επικρατήσει το “ναι” στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου για το αν θα πρέπει να γίνουν δεκτοί οι όροι που προσφέρουν οι δανειστές της Ελλάδας.

 

– Διαφωνώ. Πιστεύω ότι μια αλλαγή της νομισματικής ισοτιμίας μπορεί να επιφέρει μια πιο βιώσιμη κατεύθυνση για την ελληνική οικονομία.

 

2) Σε δέκα χρόνια, η κατά κεφαλήν αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα θα είναι υψηλότερη εάν – αντί να συνεχίσουν την αποπληρωμή του χρέους για την επόμενη δεκαετία και αποδεχτούν τους δημοσιονομικούς κανόνες που επικρατούν αυτή τη στιγμή – αρνηθεί να συνεχίσει το πρόγραμμα της Τρόικας και προχωρήσει σε αθέτηση πληρωμών.

 

– Συμφωνώ. Η συσσώρευση δημοσίου χρέους είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα ενώ η εσωτερική ζήτηση αποτελεί σημαντικό πρόβλημα. Η κυβέρνηση αναλώνεται σε προσπάθειες (οικονομικής) πυρόσβεσης αντί να ασκεί πραγματική πολιτική.

 

3) Η υπερπροσφορά για την έκδοση ομολόγων από την Ελλάδα και την Πορτογαλία, σημαίνει ότι δεν υπάρχει ενδεχόμενο στάσης πληρωμών από κάποιο κράτος στο προσεχές μέλλον.

 

– Διαφωνώ. Πρόκειται για μικρές χώρες. Αν και δεν είναι πολύ πιθανό, δεν είναι αδύνατο να υπάρξει κάποιο πολιτικό σοκ για κάποια μεγαλύτερη χώρα. Και τότε όλα τα ενδεχόμενα θα είναι ανοιχτά.

Το έργο των τριών ερευνητών –οι δύο πρώτοι εργάζονται για το ΜΙΤ και ο τρίτος για το Χάρβαρντ– έδειξε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της φτώχειας πιο αποτελεσματικά αν προσπαθήσει κανείς να αναζητήσει επιμέρους λύσεις π.χ. σε ζητήματα παιδείας και υγείας, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Βασιλικής Σουηδικής Ακαδημίας Επιστημών.

 

Το αποτέλεσμα των ερευνών και των πειραμάτων των Μπανερτζί, Ντιφλό και Κρέμερ οδήγησε στην εκπόνηση προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας για περίπου 60 εκατομμύρια παιδιά στην Ινδία και στην Αφρική, ενώ παράλληλα η εργασία τους έπεισε πολλές κυβερνήσεις να αυξήσουν τη χρηματοδότηση της προληπτικής ιατρικής. «Αρχίζουμε με την ιδέα ότι συχνά οι φτωχοί παρουσιάζονται ως καρικατούρες, και ακόμη και οι άνθρωποι που προσπαθούν να τους βοηθήσουν δεν καταλαβαίνουν πραγματικά τα αίτια των προβλημάτων τους», εξήγησε η κ. Ντιφλό μιλώντας στο Reuters. «Αυτό που προσπαθούμε να επιτύχουμε με την προσέγγισή μας είναι να πούμε “κοιτάξτε, ας προσπαθήσουμε να ξεδιαλύνουμε ένα ένα τα προβλήματα και να τα αντιμετωπίσουμε όσο καλύτερα και πιο επιστημονικά μπορούμε”», προσέθεσε. Για παράδειγμα, οι τρεις νομπελίστες με τα πειράματά τους απέδειξαν ότι η παροχή περισσότερων δωρεάν βιβλίων και γευμάτων στους μαθητές είχε μικρή θετική συνέπεια στην πρόοδό τους στο σχολείο.

 

Πολύ μεγαλύτερη θετική επίδραση είχε όμως η ενισχυτική διδασκαλία σε πιο αδύναμους μαθητές. Μια άλλη μελέτη τους κατέδειξε πόσο μεγάλη σημασία για την πρόοδο των παιδιών στο σχολείο έχει η αποπαρασίτωσή τους.

 

Σύμφωνα με τρίτη μελέτη τους, αν η ανανέωση των συμβολαίων των δασκάλων συνδέεται τη βαθμολογία των μαθητών, τότε το αποτέλεσμα είναι γενικότερα καλύτεροι βαθμοί. Αντιθέτως, μικρή επίδραση είχε η βελτίωση της αναλογίας δασκάλων προς μαθητές.

Πηγή: Reuters, Finacial Times, info-war.gr