Back to top

Σ’ αυτό το θέατρο εργάστηκε ο … Ιησούς;

24/08/2018 - 16:08

Η παράδοση αναφέρει ότι ο (τέκτων) Ιωσήφ εργάσθηκε στην κατασκευή του αρχαίου θεάτρου στην Σεπφώριδα, που βρίσκεται κοντά στη Ναζαρέτ, έχοντας μαζί του τον Ιησού!.. Διαβάστε, όμως, μια συγκλονιστική αποκάλυψη που κάνει ένας ιστορικός και πρεσβύτερος, ο ιερέας Γκόρντον Στρέικαν, όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» ανήμερα της Κυριακής του Πάσχα, της 11ης Απριλίου 1999 (!)…

Το αρχαίο θέατρο της Σεπφώριδας που κατασκευάστηκε στα χρόνια του Χριστού. Περιέχει 4.500 καθίσματα. Η κεντρική σκηνή είχε μια λίθινη βάση με μια ξύλινη πλατφόρμα πάνω. Το θέατρο είχε 5 εισόδους, τρεις από αυτές περνούν μέσα από τις σειρές των καθισμάτων και δύο στις δύο πλευρές του θεάτρου.

Η εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» της Κυριακής του Πάσχα (Μ. Σάββατο 10 – Κυριακή Πάσχα 11 Απριλίου 1999) φιλοξένησε ένα άρθρο του Jonathan Glancey (“The Guardian”) με τίτλο: «Αρχιτέκτων ο Ιησούς»όπου ο ιστορικός και πρεσβύτερος ιερέας Γκόρντον Στρέικαν υποστηρίζει ότι ο Χριστός ήταν ένας σοφός …οικοδόμος, που εργάστηκε στην κατασκευήν του θεάτρου της Σεπφωρίδος και είχε επισκεφτεί την … Αγγλίαν (!!!). Πέραν του αν κάποιος πιστεύει ή όχι σε όλα όσα υποστηρίζει ο Στρέϊκαν, εμείς αναδημοσιεύουμε το άρθρο αυτό χάριν και μόνον των αναγνωστών μας:

«Ο Χριστός δεν ήταν, ίσως, ο φτωχός ξυλουργός του χριστιανικού φολκλόρ, αλλά ένας πολυμαθής αρχιτέκτων, ένας σοφός οικοδόμος, ο οποίος πιθανότατα εργάστηκε στην κατασκευή του θεάτρου της Σεπφωρίδος, της ελληνορωμαϊκής πόλης την οποία ξανάκτισε ο Ηρώδης Αντύπας μετά την άγρια καταστολή της εβραϊκής εξέγερσης που σημειώθηκε εκεί γύρω στο 4 π.Χ.

Αυτό υποστηρίζει στο βιβλίο του Jesus the Master Builder (Ιησούς ο Αρχιτέκτων) ο Γκόρντον Στρέικαν, ιστορικός της Αρχιτεκτονικής στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και πρεσβυτεριανός ιερέας. Είναι ένα συναρπαστικό πόνημα, στο οποίο ο συγγραφέας ασχολείται επίσης με τους θρύλους που θέλουν τον Χριστό να έχει έρθη στην Αγγλία και να έχει βαδίσει «στα πράσινα λιβάδια, φωτίζοντας τον συννεφιασμένο ουρανό».

«Η Σέπφωρις απείχε μόλις τέσσερα μίλια από τη Ναζαρέτ όπου γεννήθηκε ο Ιησούς», λέει ο Στρέικαν, ένας άνθρωπος πολύ συνετός αλλά με μεγάλη περιέργεια και έφεση στην έρευνα. Ήταν λοιπόν ο Ιησούς αρχιτέκτων; Και είχε φθάσει μέχρι την Αγγλία, όπως λένε οι θρύλοι του Γκλάστονμπερι; «Δεν μπορώ να είμαι σίγουρος, αλλά υπάρχουν όλα τα στοιχεία για να κρίνει κανείς αν ενδιαφέρεται».

Πού υπάρχουν; «Στην Καινή Διαθήκη, στο πρωτότυπο ελληνικό κείμενο. Εκεί ο Χριστός χαρακτηρίζεται ως «τέκτων», λέξη η οποία αποδόθηκε ως «ξυλουργός» ενώ σημαίνει τον άνθρωπο που γνωρίζει την δομική τέχνη. Όταν μελετάς τα κείμενα των Ευαγγελίων, συναντάς έναν άνθρωπο με πρωτότυπη και λαμπερή σκέψη, έναν στοχαστή που έχει σίγουρα εντρυφήσει στην ελληνική φιλοσοφία και ιδιαίτερα στην μαθηματική διδασκαλία του Πυθαγόρου.

Πρόκειται για έναν άνθρωπο με ευρύτατη παιδεία, ο οποίος πρέπει να μιλούσε και ελληνικά εκτός από τα αραμαϊκά. Και εφ’ όσον ζούσε τόσο κοντά στην Σεπφωρίδα, είναι μάλλον απίθανο, είτε ξυλουργός ήταν είτε αρχιτέκτων, να μη συμμετείχε στην οικοδόμηση της νέας πόλης.

Η Σεπφωρίς είχε σχεδιαστεί σύμφωνα με τα βιτρουβιανά πρότυπα. Το γνωρίζουμε αυτό από τις ανασκαφές που έγιναν εκεί μετά το 1930. Ήταν μια τελείως εξελληνισμένη πόλη, όπως ήταν και ο ίδιος ο Ηρώδης, ο οποίος είχε σπουδάσει στην Ρώμη τον καιρό που ο Βιτρούβιος εδραίωνε τις αρχές εκείνες που θα γίνονταν οι βάσεις της κλασικής αρχαιοτεκτονικής. Το θέατρο της Σεπφωρίδος οικοδομήθηκε με πρότυπο το θέατρο του Μαρκέλλου στην Ρώμη, το οποίο είχε κτιστεί λίγο πριν, σχεδιασμένο σύμφωνα με τις βιτρουβιανές αρχές.»

Υπάρχουν όμως κάποιες συγκεκριμένες ενδείξεις ότι ο Ιησούς είχε κάποια σχέση με το θέατρο και τις γεωμετρικές αρχές της οικοδόμησής του; «Ασφαλώς» λέει ο Στρέικαν. «Όταν ο Χριστός κατηγορεί τους Γραμματείς και τους Φαρισαίους, αποκαλώντας τους «υποκριτές» - λέξη η οποία στα αρχαία ελληνικά σημαίνει «ηθοποιός» - εννοεί ότι αυτοί παρουσιάζουν μια σκηνοθετημένη και ανειλικρινή θρησκευτικότητα. Οι Εβραίοι περιφρονούσαν το ελληνιστικό θέατρο, επομένως η κατηγορία αυτή πρέπει να ήταν ιδιαίτερα προσβλητική. Ο Ιησούς χρησιμοποιούσε τις γνώσεις του για το θέατρο και τα θεατρικά μέσα για να επιτεθεί σε εκείνους που έγιναν οι χειρότεροι εχθροί του». Επιπλέον όπως υποστηρίζει ο συγγραφέας του βιβλίου, το θέατρο της Σεπφωρίδος, όπως και μεγάλο μέρος της ίδιας της πόλης, είχε κτιστεί σύμφωνα με εκείνους τους οικουμενικούς και ιερούς γεωμετρικούς κανόνες, τους οποίους οι αρχιτέκτονες που προσπάθησαν να συνδέσουν την Πόλη του Θεού με την πόλη του ανθρώπου, από τον Βιτρούβιο μέχρι τον Λε Κορμπιζιέ, ακολούθησαν με προσήλωση επί χιλιετίες.

«Η ουσία της διδασκαλίας του Ιησού ήταν η προσπάθειά του να συμφιλιώσει τον άνθρωπο με τον Θεό, το ανθρώπινο και το θείο, τον Ουρανό με τη Γη. Είναι πολύ μεγάλος ο πειρασμός να πιστέψεις ότι το έκανε αυτό τόσο υλικά, ως αρχιτέκτων, όσο και πνευματικά, ως ο Χριστός, ο οικουμενικός λυτρωτής. Όπως οι βιτρουβιανές αρχές στην αρχιτεκτονική είναι οικουμενικές και διαχρονικές, το ίδιο ήταν και η διδασκαλία του Ιησού. Σε όλα όσα έλεγε και έκανε, αναζητούσε, εξηγούμε μια οικουμενική αλήθεια και όχι κάτι που αφορούσε μια φυλή, μια εκκλησία. Είναι πολύ διδακτικό να συγκρίνει κανείς την εικόνα του Βιτρουβιανού Ανθρώπου, με τα πόδια και τα χέρια του απλωμένα να αγγίζουν την περιφέρεια ενός κύκλου, με εκείνη του εσταυρωμένου Ιησού».

Ο Γκόρντον Στρέικαν υποστηρίζει την υπόθεσή του για τον Ιησού κτίστη ή αρχιτέκτονα με σοβαρή επιχειρηματολογία και διεξοδικές αναλύσεις των ευαγγελικών κειμένων, σε ένα βιβλίο που είναι ωστόσο ευκολοδιάβαστο και συναρπαστικό». (*)
----------------
(*) Βλέπε βιβλίο μας: «Ιησούς Χριστός: Ελληνισμός-Χριστιανισμός», Εκδόσεις «Δημιουργία», Αθήνα 2000. Οι φωτογραφίες του θεάτρου είναι από το γνωστό ιστολόγιο: biblewalks.com