Back to top

Χούθι: Ποιοι είναι οι αντάρτες της Υεμένης και γιατί επιτίθενται στα πλοία της Ερυθράς Θάλασσας

12/01/2024 - 13:36

Οι επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ρουκέτες σε φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναγκάσει τις δυνάμεις των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου να πραγματοποιήσουν αεροπορικές επιδρομές σε στόχους στην περιοχή. Ποιοι ειναι οι Χούθι που ανοίγουν νέο μέτωπο στην περιοχή και πώς επηρεάζουν την οικονομία.

Οι δυτικές δυνάμεις ανέλαβαν δράση μετά την επίθεση σε πλοία από τους Χούθι - μια ομάδα ανταρτών που υποστηρίζεται από το Ιράν και ελέγχει μεγάλο μέρος της Υεμένης. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δήλωσε ότι ο στρατός των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου εξαπέλυσε επιτυχώς επιθέσεις εναντίον στόχων των Χούθι με την υποστήριξη της Αυστραλίας, του Μπαχρέιν, του Καναδά και της Ολλανδίας.

Χτυπήθηκαν πάνω από 12 τοποθεσίες, μεταξύ των οποίων η πρωτεύουσα, Σαναά, και η Χουντάιντα, το λιμάνι των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι στόχοι των Χούθι στην Υεμένη περιελάμβαναν υλικοτεχνικούς κόμβους, συστήματα αεράμυνας και αποθήκες όπλων.

Γιατί οι Χούθι επιτέθηκαν σε πλοία της Ερυθράς Θάλασσας;

Οι επιθέσεις ξεκίνησαν μετά την έναρξη του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου. Οι Χούθι δήλωσαν την υποστήριξή τους στη Χαμάς και είπαν ότι θα στοχοποιήσουν οποιοδήποτε πλοίο ταξιδεύει προς το Ισραήλ. Δεν είναι σαφές ότι όλα τα πλοία που δέχθηκαν επίθεση κατευθύνονταν στην πραγματικότητα προς τα εκεί.

Τον Νοέμβριο κατέλαβαν, όπως είπαν, ένα ισραηλινό φορτηγό πλοίο. Έκτοτε έχουν επιτεθεί σε πολλά εμπορικά πλοία με drones και βαλλιστικούς πυραύλους. Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα αυξήθηκαν κατά 500% μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου. Η απειλή έχει γίνει τόσο μεγάλη που μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες σταμάτησαν να πλέουν στην περιοχή και το κόστος ασφάλισης έχει δεκαπλασιαστεί από τις αρχές Δεκεμβρίου.

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Mediterranean Shipping Company, η Maersk, η Hapag-Lloyd και η πετρελαϊκή εταιρεία BP, δήλωσαν όλες ότι εκτρέπουν τα πλοία μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα. Ο φόβος είναι ότι οι τιμές των καυσίμων θα αυξηθούν και οι αλυσίδες εφοδιασμού θα καταστραφούν. Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, η οποία συνδέεται με τη Μεσόγειο μέσω της διώρυγας του Σουέζ και είναι η συντομότερη ναυτιλιακή οδός μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Η Ουάσιγκτον κατηγόρησε το Ιράν ότι έχει «βαθιά εμπλοκή» στον σχεδιασμό επιχειρήσεων εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.

m.jpg
Xάρτης που δείχνει το στενό Bab al-Mandab, μεταξύ της Υεμένης στην Αραβική Χερσόνησο και του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας στις αφρικανικές ακτές.BBC